Petroleumstelletje

Buiten onder het balkon staat tien liter erwtensoep te trekken op een petroleumstelletje. Ik heb ‘m een paar dagen geleden gekocht bij mensen uit de straat en weet niets van die dingen!

‘Dat ding heet een petroleumstelletje’ corrigeerde de vrouw van wie ik hem kocht. Ik had het petroleumstelletje van mezelf bij me in mijn katoenen boodschappentasje. Haar man bekeek mijn stelletje en schuifelde richting schuurtje en kwam terug met lonten en roosters.

‘Wat ga je maken’ vroeg zijn vrouw. ‘Soep!’ Glunderde ik breed, daar had ze niet van terug.

Ik vertelde van het soepkanon. Drie ketels van vijfenzeventig liter. Stoken op houtvuur. Frankrijk. Ze ontdooide en hij ook.

Glimmend vertrok ik weer. Met mooie tips voor het maken van erwtensoep.

Ik weet nu iets van die dingen af -vooral dat ze stinken. (Hun zetten dat ding op het aanrecht)

Gebruik lampolie. Tot iets over het midden van het bakje. Draai de lonten van boven naar beneden in het stelletje. Nadat je de lont voor het eerst hebt aangestoken -je laat hem even inbranden- blaas je de lont uit en strijk je met een lucifersdoosje over de lont zodat de lont ‘verdicht’.

Dus: petroleumstelletje op vrijdag 6 juli 21:38 uur aangestoken, 1/2 liter lampolie, de erwtensoep (klaar maar nog niet getrokken) erop.

Zaterdag 7 juli 14:30 uur het stelletje bijgevuld, 1/2 liter lampolie (bodempje lampolie over)

1/2 liter lampolie =+- 17 uur

1 liter lampolie =+- 34 uur

Zondag 8 juli 14:27 uur het stelletje bijgevuld, 1/2 liter lampolie (bodempje lampolie over)

Maandag 9 juli 14:12 uur het stelletje bijgevuld, 1/2 liter lampolie (bodempje lampolie over)

Geef een reactie

