Dag twee Weblog

Wat is de kern van jullie soepkeuken?

– samen delen.

Weet je het zoals je het weet wanneer je voet de grond raakt? (Hij stampte met zijn voet op de grond) Zo niet dan weet je het niet echt.

– ik kan een bedrijf starten als baas, 20 mensen aannemen, hun zo weinig mogelijk betalen en zo lang mogelijk laten werken voor het minimumloon. Dat gebeurt tegenwoordig vaak. Dat is het gevolg van de marktwerking. Het perst het leven uit het leven. De marktwerking maakt van mensen machines, pionnen die worden verplaatst door de mensen die de macht hebben. Het gebeurt over de hele wereld. De mensen zien het, maar het gebeurt zo snel en subtiel dat het niet tot ze doordringt: waarom verdien ik minder per uur, werk ik langer dan 10 jaar geleden? Waarom neemt mijn levensstandaard af, terwijl dat van het land als geheel kennelijk stijgt? Dus wat kan ik doen? Heb jij misschien een idee…

Nou nee ik niet!

– ik kan een nieuw bedrijf bijvoorbeeld beginnen als een coöperatie. Stel ik neem 20 mensen aan, dus met mij 21 mensen in totaal en ik deel het geld wat ik verdien. Niemand krijgt meer dan de anderen. Ieder werkt even hard. Ik probeer het aantal uren dat ik werk tot het minimum te beperken en probeer iedereen het maximum te betalen voor wat hij of zij doet. Dat is de formule voor de Nieuwe Tijd. Wanneer je op deze manier begint te werken, begrijp je wat er bedoeld wordt met synthese; op die manier vorm je een groep. De energie van Waterman werkt alleen door middel van synthese – door groepen. Ze heeft geen individuele toepassing. Het hele idee van geld verdienen en rijk worden, moet worden herzien. Als je het op de manier van Waterman doet, word je niet geweldig rijk of je wordt allemaal rijk.

Geef een reactie

