Tomatenketchup

Tomaten! zei mijn vriendin. Als je niet weet waar je over moet schrijven schrijf dan over tomaten. Ja tomaten! Zei ik. Goed idee van je – ik ga over tomaten schrijven! Genoeg te schrijven over tomaten!

En vervolgens een en al stilte, drooglegging, kaalslag in mijn hoofd…

Voor die momenten een lekkere zelfgemaakte tomatenketchup: (nooit gemaakt.. maar altijd al willen doen, met dank aan mijn Duits*-kookboek)

4000 g rijpe tomaten

40 g zout

250 g paprika

160 g uien

van ieder 1 theelepel/ gemalen : kruidnagel, nootmuskaat, piment, gember en zwarte peper

van ieder 1 eetlepel/ gehakt : borretch*, basilicum, portulak*, bonenkruid en pimpinelle*

1/2 eetlepel Ysop*

1 eetlepel geraspte mierikswortel

200 bruine suiker (geen klontjes)

1/4 wijnazijn

1 pakje einmachhilfe*

Bereiding:

1. Tomaten wassen, afdrogen, kontjes eruit, grof snijden en in een grote pan doen. Voeg het zout toe.

2. Paprika wassen, kern eruit en in kleine streepjes snijden en in de pan doen.

3. Uien schillen en in dunne schijfjes snijden en in de pan doen.

4. Vuur aan, 30 minuten pruttelen, wel (rustig) blijven roeren.

5. Door een zeef – in een andere pan- drukken.

6. Voeg de kruiden, specerijen en de mierikswortel toe.

7. Ketchup in open pan -op kleine vlam- 45 minuten laten inkoken. Af en toe roeren.

8. Bruine suiker en wijnazijn erbij en zolang blijven roeren totdat de suiker opgelost is.

9. Dan de einmachhilfe* erbij roeren.

10. Tomatenketchup in schone/droge fles vullen en koel bewaren.

2 Reacties op “Tomatenketchup

  1. Wauw, super Anne! Altijd al willen maken… goed weekend project om eens een keer niet achter de laptop te stranden :)

  2. Daaaaan!
    Als jij het maakt maak ik het ook!
    Wat gebruik jij dan als einmachhilfe?
    En borretch, portulak, enzo, kan jij dat vertalen in het NL? (Pimpinelle is pimpernel, portulak is portulak, …koop voor mij ook een pakje:))
    Let op: mijn ervaring met tomaten/suiker/azijn is geen goeie.. proef het, gooi niet de suiker en wijnazijn er in een keer in, neem een beetje azijn en suiker of laat het weg. (zoete witte wijn misschien?) Ik heb al heel wat tomatensoep (en andere soepen) op die manier verpest..(ja ik weet dit is ketchup).
    Wat een lol!
    liefs,

Geef een reactie

