Mijn groenteboer

NNF is dé plek om je zinnen te prikkelen, ideeën op te doen en mensen te ontmoeten.

Gisteren bracht ik de groenteboer een flinke lijst met kruiden en groenten.
Die heb ik nodig voor het NNF festival in de runderbouillon, tomaten- en aardappelsoep. Dag en nacht soep, 250 personen, vier dagen soepcatering uit het soepkanon. Het is nog niet de première.

Zijn zoon bekeek mijn lijst.
Geen probleem, behalve de peterseliewortel. Peterseliewortel ?
Peterseliewortel, (zeker weten!) knikte ik.
Even mijn vader roepen, antwoordde zijn zoon.
Daar kwam de groenteboer.
Ga je bouillon maken?
Hij zag mijn lijst. We lachten, keken elkaar aan en zwegen.
Pas later pakte hij de lijst erbij.
Ik hou van die man. (alleen jammer dat hij niet van biologische groenten houdt)
Een tijd geleden liet hij me een foto zien van zijn groentezaak in de jaren zeventig (een familiebedrijf), ik herkende hem niet. We praten graag over de eetcultuur die veranderd, over mensen die steeds minder ambachtelijk eten en hoe weinig groenten men per persoon eet. Ik hoor hem graag vertellen over ‘vrouwen die domme groentevragen stellen’. En hij vindt het leuk om mijn kennis van groenten te testen. Hij praat over Spaanse boerenkool, tomaten, zuurkool en waar je in de omtrek nog wilde maggiplant kan vinden en of ik dat weet.
Ik leen soms een groot vergiet van hem.
En ik weet dat hij een speciaal soeppannetje heeft.
Raad wat in de zaak het best verkocht wordt? vroeg hij me twee jaar geleden.
We kenden elkaar nog niet echt.
Soep!
Hij kon me niet gelukkiger maken.
En als ik iets koop wat niet gangbaar is, dan vraagt hij waarvoor ik het gebruik.
Peterseliewortel komt uit Duitsland.
– klopt, antwoordde ik, het recept komt ook uit een Duits kookboek!
Voor peterseliewortel is het de tijd nog niet, komt pas in de herfst. Ik zal kijken wat ik voor je kan doen. Een kilo wil je?
Als ik naar buiten kijk voelt het aan als herfst. Ik heb goeie hoop.

(p/s mijn groenteboer heeft geen website)
Groenteboer Barendse
Rijnstraat 123
1079 HB AMSTERDAM
NEDERLAND
telefoon: 020-6444498

10 Reacties op “Mijn groenteboer

  1. Super zo’n groenteboer! Vakkennis, passie, enthousisasme, hulpvaardigheid! Dat wordt lekkere soep daar op het nnf!

  2. Zal ik de groenteboer zeggen dat ik over hem geschreven heb..misschien dat ie dat best leuk vindt..ojee dat geeft discussie over biologische groenten..misschien toch maar niet..hoewel, een reactie van je groenteboer zou wel leuk zijn..zo van ”Hallo schat hier is je groenteboer”
    …hihi toch maar doen

  3. anneke van de kassteele

    In Duitsland is het herfst….tenminste, in Beieren…dus je hoop is terecht! Ik wens
    jullie twee én het soepkanon hééél veel
    plezier op het nnf…(en ik ben er zeker van dat
    je groenteboer gniffelend van trots zal lezen
    hoe je hem beschreven hebt. kus+a

  4. vijfentwintig stuks stonden op het lijstje
    twintig stuks lagen er in het doosje
    veertien hebben we gebruikt,
    ik heb ze gekregen..mooi he? Het is herfst
    X @nne

  5. Beste Anne,
    voor radio 1 wil ik een reportage maken over deze groenteboer. over ‘het vak wat verdwijnt’. ( zie ook de volkskrant van vandaag 10 maart). zou je me willen bellen? vandaag?
    groet tom grijsen

  6. Geachte heer Barendse,

    Dit was helemaal niet leuk dat je heft mij vandag, 5 juli geslagen!
    Het is jou winkel, maar je mag geen geweld gebruiken!

    Je kan het gewon zeggen ‘Neit proeven’!, dan begrijp ik wel heel goed, en niet zo lang te wachten tot je explodeert als een vulkan….., en mij zo hard op te slaan!

    Je gedrag alsof ik ben een klant dat nooit iets koopt, of dat ik proef elke dag / keer 100 gr of meer….zonder iets te kopen.
    Maar 1 kersen…dat is mischien 5 of 10 gr! Je word NIET armer of rijker van 2 kersen! Men wil toch iets proeven vordat hij 2 kilo koopt toch?…….

    Ik proef en ik koop altijd geen 1 x 500 gr maar, 4 x 500 gr.

    – Als je vind het veel geld wat ik proef, dan kan je dat in rekening brengen, bij het afrekenen, maar niet mij op te slaan!……….., in een winkel vool met mensen!…………..

    Sorry, maar dat heb ik van jou NIET verwacht!………
    – Je geeft ook aan mij altijd iets te proeven………..
    Je ben gelukkig niet de enige groentenman hier in deze buurt, en ik ben niet jou enige klant ook niet, de keuze is aan mij bij wie ik koop.
    Ik koop bij jou, al heel lang, wij kenen elkaar zo lang……..
    Ik heb geen worden meer………..Ik ben helemaal overstuur!!

    Ik begrijp helemaal niet jou gedrag vandag – ik vind het allen maar jammer dat onze relatie op deze manier tot het einde is gekomen.
    Ik wens jou het beste, met alle respect voor jou, ik koop nooit meer bij jou.
    zaterdag 5 juli 2008

  7. Ohhh Veldman,
    Ik ga mijn groenteboer morgen bellen :) 7 juli 2008,
    later meer..

  8. Bedankt Anne!

    Ik wil nog iets toe te voegen, deze groentenboer, heeft eerste klaas kwaliteit.

  9. Hallo Veldman,
    ik las je comment en dacht dat iemand een grap met me uithaalde… Aan de groenteboer te horen ging het hem ook niet in zijn koude kleren zitten. Laat elkaar met rust. Ga naar de markt! Je hoeft elkaar niet leuk te vinden. Ga gewoon naar een andere groenteboer, waar je wel jezelf mag zijn. De groenteboer mag ook zichzelf zijn. Dat is voor iedereen het beste. Laat los, voor hem tien anderen.. hoéwel hmmm? Na ja nog beter: ga aan de biologisch – belangrijk – groenten & fruit. Dat kan allemaal op de Albert Cuyp markt, niet bij onze ex-groenteboer. Wat ik tof vind is dat je hem goeds toewenst en hem ook schrijft dat ie eerste klas kwaliteit verkoopt, terwijl je de groenteboer eigenlijk een lul vindt. Dat kunnen alleen mooie mensen.. Bedankt voor je reactie Veldman. Een grote bos groenten,
    Anne

  10. Hij gaat een tijdje dicht, die groentenboer, tot ergens een paar weken in het nieuwe jaar. Nee, niet vanwege vakantie o.i.d. maar vanwege niet leuke gezondheidsproblemen. De details zijn t.z.t. gewoon in de winkel te vernemen als je dat wilt weten. Ik hoop dat het goed gaat allemaal en dat onze groentenboer gewoon blijft bestaan. “Vervelende Amsterdammers” moeten er ook zijn, net zo als Haagse loodgieters die hun auto niet willen verplaatsen voor groenteboeren. Nou moet ik naar de AH voor mijn groenten en fruit, of naar de Turk en dat vind ik helemaal geen prettige winkel. Als het maar een paar weken is, dan is het nog wel te doen. Anders wordt het een stuk minder leuk in onze buurt, een heel stuk minder.

    Beterschap B. en naar ik wens ook een goed nieuwjaar.
    Aad

Plaats een reactie