Gelukkig maar


Als ik nu naar mijn groenteboer ga krijg ik een preek, daarom ga ik niet.
Ik ben nog niet dapper genoeg om naar mijn groenteboer te gaan.
Andreas wel en bracht het vergiet terug.
Toen hij thuis kwam hoorde ik hem bij de voordeur snikken en hikken van de lach. ‘De groenteboer verklaart ons voor gek..!’
Hij stond met twee bakjes te schudden, tomatensoep en bouillonpoeder.
Ik keek naar het bakje bouillonpoeder. Die soep geloofde ik wel. ‘Dát zouden we eens moeten proberen volgens de groenteboer!’
Wij lachen! Met mijn handen voor mijn ogen stond ik in de keuken te gieren.
– Toch schaam ik me niet, riep ik dapper.
‘Waarom ook’, lachten we.
– Ja waarom ook.
We weten ook wel dat er dingen anders moeten.

Strak als een plank lag ik in het bed van de bus, na uren lang soep maken.
De soep zat in de ketels en wij waren allebei totaal oververmoeid.
Ik had geen oog meer voor de rood met witte paddenstoelen in het bos.
Het enige wat ik dacht was..ik wil hier helemaal niet zijn, ik wil geen soep meer maken, ik wil geen soepkanon.
Andreas ging nog een stap verder, hij wou ook de bus verkopen en naar het buitenland. Ik ook.
We waren er klaar mee en het voelde aan als een bevrijding.
‘Maar we kunnen nu niet naar huis, dat kan niet…we moeten het afmaken’, zei hij, ‘Samen’.

Ik weet wat ik niét wil, sprak ik een dag later vrolijk in het bos.
Ik begon te tellen. Ik kwam handen te kort.
Manier van voorbereiden, manier van soep maken, manier van werken, manier van verkoop, manier van inkopen, manier van dag en nacht soep maken, manier van rusten; ons hele manier van doen moest op de schop.
In de tegenovergestelde richting.
Ik hou van het idee dat mijn blauwe auto eigenlijk rood is.
Hoe kon ik zo stom zijn om een verse runderbouillon en goulashsoep van beide minstens 50 liter te maken? En dan nog de tomaten- en de aardappelsoep.
Mijn kleren stinken nog naar de gebraden botten op houtvuur..ik wil geen soep van vers vlees meer maken, hooguit een beetje spek.

Ik ben een gelukkig mens, ik weet wat ik wil.

Inkopen doen

3 Reacties op “Gelukkig maar

  1. Hi Anne en Andreas, ik heb genoten van jullie en van de soep. Hartelijke groeten Ronald
    ( van de aandacht workshops op het NNF)

  2. Heee dat vind ik leuk.. jij hier!
    Ik heb nog vaak aan ons gesprek gedacht (ik was nog lang niet uitgepraat) daar onder de bomen naast het soepkanon.
    Een fijn mens ben jij, weet je dat?
    Liefs, Anne & Andreas

  3. ja nu wel :-)
    hoe is het met jou / jullie ?
    liefs R

Geef een reactie

