Aardappelsoep

Hier is de aardappelsoep voor een krachtig (middag) eten. Of makkelijke snack voor een feest. Je kan aardappelsoep op vele manieren maken, toch is dit recept mijn lekkerste. Let op, het gaat om het evenwicht van de ingrediënten. Niet teveel en niet te weinig. Oke daar gaan we dan, schenk mij ook maar een wijntje in Joke…

recept voor vier personen:

750 g aardappels/ half vast – half kruim
– ook al zegt mijn groenteboer dat ik vastkokende aardappels moet gebruiken
– schillen en wassen, in een schaal met water doen en opzij schuiven

2 uien (80g)
– schillen en klein hakken
– hakken/snijden is vooral belangrijk bij uien, uien zijn gevoelig voor de manier waarop je ze snijdt of hakt (betekend een totaal andere smaak)

1 prei (150g)
– wassen, uit laten druipen
– in ringen snijden, 1/2 cm, niet dikker niet dunner snijden

50 gram doorregen spek of vet spek, in (echt) kleine blokjes snijden
– ik gebruik doorregen spek
– vet spek is zachter en romiger van smaak

1 liter hete vleesbouillon uit blokjes (niet koken! blokjes oplossen in het hete vocht)
– kipbouillon blokjes zijn zachter/romiger van smaak
– maar al te vaak heb ik verse bouillon gemaakt en gebruikt (met allerlei kruiden) zweet op de sigaar, maar..ik krijg hem nooit zo lekker als met (Franse) bouillonblokjes, ik heb dat lange tijd niet willen geloven

1 wortel (80g)
– schillen, wassen
– in heel kleine dobbelsteentjes snijden (geen grote hompjes maar échte lieve kleine dobbelsteentjes)

zout/ witte peper

Duitse bockwurst (600g) of knakworst
– ik gebruik minder worst (of niet)
– liever gebruik ik 150g meer spek in het begin
– een worstje in je soep is wel lekker hoor, vooral gedroogde sterk gerookte worst is lekker / Duitse mettwurst laten meetrekken is echt helemaal het einde..mmmm (of rookworst, niet laten meetrekken)

Als laatste bij de aardappelsoep:
– een beetje gedroogde marjoraan, niet teveel, proef eerst
– een snuf vers geraspte nootmuskaat, niet teveel poederen, trouwens… nootmuskaat wordt giftig als het oud wordt
– gedroogde kervel, ik strooi lekker veel naar gevoel en smaak, ziet er vrolijk en mooi uit
(beetje chili peper/evt. beetje knoflook)

een bosje verse bieslook, wassen en drogen met keukenpapier/theedoek en zeer fijn snijden

1. Spek in een pan aanbraden/bakken niet té kort, misschien met een beetje olijfolie
– neem het liefst een lekkere zware oude ingebraden pan die niet te groot is en niet te klein
2. Ui en prei in de pan doen, glazig fruiten/karameliseren, 5 minuten, let op: fruiten niet bakken, vuur laag
3. Bouillon toevoegen
4. Met zout en peper kruiden
5. Aardappels af laten druipen en in 2cm grote blokjes snijden en in de bouillon doen
6. Wortels in de soep doen
7. Met deksel op de pan ongeveer 45 licht (!) laten koken
– of deksel scheef op de pan
9. Aardappels gaar? De helft van de soep met een stamppotstamper aanstampen/pureren/zeven (mixen liever niet)
10. (terug in de pan doen)
11. ik laat de aardappelsoep lang trekken voor de smaak en dikte, op laag vuur (!) – gebruik een treefje
– evt deksel scheef zetten
– lang trekken? na een tijd water bij de soep doen
12. Soep in kommen schenken en met een ”priet priet” bieslook bestrooien
13. In elke kom een worstje, of doe de worstjes door de soep
– worstjes 10 minuten tegen ’t kookpunt aan in een ander pannetje garen

Dippen met stokbrood.
– een dotje (Franse) crème fraiche met basilicum kan lekker zijn
– deze soep is ook lekker met 200 g raapsteel er in, fijn gesneden – op het laatst
(en evt 2 stengels bleekselderij, dan wel aanfruiten)
– je kan ook de soep niet zolang laten trekken, snel koelen (zonder deksel) en zodra ie koud is de koelkast in – voor morgen dan smaakt ie lekkerder..eet smakelijk

liefs,

Anne

p.s warm je morgen de soep weer op? – zorg dat je hem even aan de kook brengt en ‘m weer laat trekken
– wat zou de soep doen met een klein beetje honing er in?
supper in stereo/video The Hours – Ali in the Jungle mooi nummer en een heel tof foodblog!

18 Reacties op “Aardappelsoep

  1. Vandaag de aardappelsoep gemaakt, bijna geheel volgens recept, (inclusief het wijntje).
    Het heeft ons lekker gesmaakt, de creme freche met basilicum vinden wij erg lekker.
    Het idee van de honing juist weer niet, maar een beetje grove pitige mosterd daarentegen juist weer wel!!!
    Bedankt voor dit recept, ik ga deze soep vaker maken.
    Groeten, ook aan Andreas, Joke

  2. hallo Joke, goh wat énig dit zeg,
    crème fraîche en basilicum hoorde eigenlijk als toefje op de tomatensoep, maar iemand in Frankrijk vond het veel lekkerder bij de aardappelsoep en vele gingen het zo eten, vandaar dat ik het noemde…jullie ook, wat leuk! mosterd bij de soep goed ideeeeeee, lekker! (nee geen honing hé, voegt niets toe..) fijn hoor, anne

  3. Hoi Anne,
    Waar ik later nog aan dacht, maar nog niet geprobeerd, is na de mosterd een heel klein beetje honing.
    Groetjes, Joke
    PS, het restje is naar me ma gegaan en ook zij vind de soep heerlijk :-))

  4. hmmmmmm honing ná de mosterd? daar zeg je me wat.. ga ik ook proberen! knus hoor een restje soep naar je ma brengen, top

  5. Na 4 uur boenen, schrappen, schillen, hakken,
    snijden, lachen met een goeie vriend die me
    hierbij hielp en een fles lekkere rosé stond op het vuur een gróte pan soep te pruttelen…voor 20 personen….voor het slapen-gaan toch nog even de soep verdeeld over 2 pannen…één buiten in de kou, de andere binnen laten staan … het is altijd goed het recept tot aan het eind te lezen…
    de volgende middag danste de binnengebleven
    soep vrolijk in de pan…de inhoud had duidelijk
    plezier met elkaar….tsja….dus voortaan echt
    tot aan het eind lezen! De overgebleven -koude-
    helft bleek, na verdund te zijn, méér als genoeg
    voor de verjaardagsgasten…..ik heb je recept
    zo`n 10x verder gegeven…het was een groot
    succes! Dank je, lief!
    Oja…nog even…ik heb de wortelen met honig
    gesudderd en vóór het opdienen scherpe
    mosterd erdoorheen gedaan…smullen!

  6. ohhhhhhhhhhhhhhhh!!!
    dat had ik wel ff duidelijker kunnen zeggen ja!
    soep snel koelen is zonder deksel!!! ik zet vaak de soeppan in de gootsteen (deksel van de pan) en laat de gootsteen dan vollopen met koud water (ik roer wat in de soep net als in een warm glas thee) en als het water rond de pan lauw wordt vul ik de gootsteen opnieuw…de soep koelt veel sneller-daarna in de koelkast! 10x verder gegeven woeiiiiiiiiii en heb je de worteltjes met honig of honing gesudderd..laat me raden……met honing natuurlijk! bedoel je: worteltjes met honing sudderen en voor het opdienen scherpe mosterd erdoorheen .. en dan in de soep? dus niet meefruiten? wauw hier wordt gelekkerbekt!!! bedankt, anne

  7. Hoi ! Wij zijn vorig eindejaar naar Duitsland op vakantie geweest en na elke stevige wandeling aten we daar de heerlijkste aardappelsoep ooit gegeten…
    Mijn zelfgemaakte soep daarentegen smaakte er zelfs niet naar! Uw recept gevonden op internet en wat blijkt ? Waaaaw!!!! Het is identiek dezelfde smaak als in Duitsland! Bedankt , en ik denk dat we deze winter nog veel zullen genieten van je soep! Deze avond eten we ze met zelfgebakken stokbrood ingesmeerd met lookboter: heerlijk!!!!

  8. Hallo Astrid! Wat tof dat je de soep lekker vindt en dat je de moeite neemt om dat te schrijven.. Vorige week heb ik voor mijn zieke vader een grote pan aardappelsoep gemaakt en een dag later -de rest- door de wc gespoeld… Het wil er in mijn hoofd maar niet in dat deze soep gemaakt van bouillonblokjes gewoon het lekkerste is. Het kan aan mij liggen hoor, maar maak ik de soep met bouillon van vers getrokken botten dan krijgt de soep [vooral de volgende dag] zo’n rare weeie geur! Hoe dan ook, jij komt de winter door, daar word ik blij van..
    Groeten, Anne

  9. Soep, tja ik eet het wel graag maar allemachtig Anne jij weet wel van aanpakken zeg!

  10. je mist me, ik zie het wel

  11. Hoi Anne,
    Wij hebben ook in Duitsland zulke lekkere aardappelsoep gegeten( opgediend in een klein pannetje) en volgens mij lijkt jouw recept heel erg op deze soep….ook met worstjes erin….
    De pannetjes heb ik al in huis en ik ga heel snel je recept uitproberen! Ik laat nog weten hoe het was! Alvast bedankt……

    groetjes, Marga

    • Hai Marga,
      bingo! Dit is een recept uit een prachtig oud Duits kookboek! Als je wilt weten uit welk kookboek precies, moet ik even zoeken in de dozen in de schuur. In een klein oud pannetje [tot 3 liter] soep maken geeft bij mij het beste resultaat, en lang laten trekken he, niet koken, uren op een treefje ;-)
      Ik hoor het graag…
      groetjes terug,
      Anne

  12. Hallo Anne,
    Het geurt hier heerlijk door het huis! Ben de soep aan ’t maken ……het moet nog 45 minuten zachtjes koken nu…..maar ‘k heb net een klein hapje geproefd…..het is nu al heeeeeeerlijk!! Dus ik kan niet wachten tot het klaar is………

    groetjes, Marga

  13. Deze soep is heerlijk. Dank voor het recept.

  14. Dag Anne,
    Erg lekker soepje, is lekker hartig en niet met al te veel moeite te bereiden. thans voor de makkelijke uitleg!

    Groet Ber

  15. Ik heb het gemaakt en voor servieren grookte zalm snipers en wat garnalenm in gedaan….heerlijk!

Geef een reactie

