Soep te koop

‘Dus we stoppen met de soep?’ Ik keek hem (gisterenavond) aan, hij knikte.
‘Oke hand erop.’ Ik stak mijn hand uit. Kneep in zijn hand en we glimlachten.
‘Het geeft niet mijn lief, we komen er wel uit.’ ..en veel dingen meer dacht ik tijdens deze handdruk.

Daarna sprong ik op mijn fiets. Windstil was het in mijn hoofd. Was ik verdrietig? Nee. Verbaast wel, van de snelle beslissing. ‘Doet het niet ergens in je lijf pijn?’ Vroeg ik mezelf op de fiets af. Jawel, het is de pijn van afscheid nemen zoals je afscheid neemt van een dierbare. Ik voel die pijn ook als ik mijn matras bij het grofvuil zet of die stoel weggeef of de schoenen moet weggooien…Dag lief matras, dag stoel, dag schoenen zwaai ik dan, bedankt voor al die mooie uren..sentiment heet dat, overdreven gevoeligheid.

Wat doe je als je niet weet waar je het geld vandaan moet halen voor je plannen. Wat doe je als je maar geld in je plannen blijft stoppen en aan het eind van de streep niets overhoudt… Dan verkoop je de hele boel en dan ga je iets anders doen.

Een week geleden klaagde ik tegen mijn vriendin.
Want een dag eerder stond ik in een dik synthetisch poppenpak onder warme lampen voor een camera van een groot castingburo auditie te doen.
‘Wat doe je?’ Vroeg de mevrouw van de casting.
Ik begon met het opnoemen van wat ik allemaal gedaan had, waar ik gewerkt had en aan het eind vertelde ik..en nu doe ik de soep. Ze hoorde het niet eens, maar ik wel. In de tram terug naar huis realiseerde ik me wat dat betekende. Zou dat betekenen dat ik nu geen actrice meer was en dat ik nu een soepboer was? Daarover maakte ik me zorgen en in mijn achterhoofd hoorde ik een stem die de mijne niet was, die zei: als je je niet ontwikkeld in je vak dan kun je je ook geen actrice noemen. Daarover deed ik mijn beklag en mijn vriendin zei: ‘Je kan toch niet iets niet zijn? Je kan toch nu opeens géén actrice meer zijn?’
Ik ben een soepboer.
Ik ben een actrice.
Ik ben alles en niets. Ik ben boven en onder, ik ben links en rechts, ik ben zowel hier als daar. Dat is een raar gevoel maar niet verdrietig. Vannacht droomde ik van de soep. We zwommen in het water van de Oude Haven. De soepketel dreef. Ik had groenten in mijn armen en bij het zwemmen klotste het water in mijn gezicht. We waren soep aan het verkopen, er waren geen mensen. Ik schreeuwde over het water tegen Andreas: ‘We moeten harder zingen Andreas, we moeten harder zingen!’

13 Reacties op “Soep te koop

  1. Ai dit is mooi. Ontroerend. Je bent / jullie zijn: mooie dingen makers, vikingen, elfjes, troostgevers, genieters, vrolijk makers, intens levenden, verhuizers, boekenlezers, centreermachines. Dag soep. Nu kan het, dag zeggen tegen soep, want jullie hebben het van binnen en buiten bekeken en gedaan. Dus nu kan het. Gefeliciteerd. Andreas ook. En wat ben ik blij dat ik die kar toch twee keer in bedrijf heb gezien en geproefd.

  2. ja…………centreermachines?………..hmmm

  3. Wat mooi geschreven. Fijn jullie te kennen, met of zonder soep!

    En namens heel veel mensen nogmaals bedankt voor jullie warme aanwezigheid op het nnf.

    Liefs,
    Martijn

  4. Na een hele tijd kom ik weer op je blog en lees…
    Een herfst vol afscheid en een afscheid uit je hart is een groei. Ik vind jullie dapper en de soep heerlijk! DUS als ik dan langskom zullen we dan toch een klein pannetje zomersoep in de winter opsmikkelen? liefs Tanja

  5. Dag lieve Anne,
    Een mooi stuk van een mooi mens, iedereen doorloopt zijn weg en elke hobbel is waardevol. Volgens mij is dit al ruim begrepen anders ga je niet rond met een soepkar.
    Toen ik jullie ontmoette was het niet de soep die me warm maakte. Het was de charme, jullie liefde en toewijding dat me raakte en dat de soep deed smaken!! Ik weet zeker dat het dit gegevens is dat het jullie mogelijk maakt alles in je leven smaak te geven, geduld op te brengen en toewijding te tonen.

    Warme groet en een glimlach

    ^ ^

    (___)

  6. @Martijn: volgend jaar (NNF 2008) zak ik met mijn laarzen in een goeie stoel, trek mijn blouse strak en dan ga ik eens fijn naar al dat moois luisteren wat jullie te vertellen hebben: hier gebeurt het!!! PS. haal vooral de mevrouw van de bio-catering weer terug…ik heb de indruk dat ze heerlijke vegetarische-soep kan maken! zoen, Anne
    @Tanja: we zullen dit jaar vast niet kunnen schaatsen, in dát geval nemen we een thermosfles met zomersoep mee en gluwijn, als het donker wordt komt Andreas ons ophalen, net als vroeger, verheug me!
    @ dag lieve Chiel:..ik weet niet zo goed wat ik nu moet zeggen..laat het zo zijn..ik hang de vlag uit! mooi filmpje!
    @Sanne: …vooral je ”gefeliciteerd” raakt me.
    Zo is het…gefeliciteerd en niet anders.
    Een dikke knuffel van ons beide, xXx

  7. Centreermachine als: landen bij Anne en Andreas. Da’s fijn.

  8. centreermachine…daar zet je mijn kabouterbrein aan het denken..is dat zoiets als een groentezeef? daar kan ik niet meer zonder!..ohhhhhh blogpost! ;)

  9. je ontroert me telkens weer,mooi, mooi mens..
    ik hou van je hartstocht waarmee je ergens ingaat, er dóórgaat en eruit komt..wijzer en
    nog mooier dan je al was. Met Andreas aan je zijde en al die rollen wc-papier bestorm je deze wereld….die mensen zoals jij zo dringend nodig heeft..
    kus.a.

  10. Ga je volgend jaar met me mee naar het Natural Networking Festival (NNF) 2008, écht iets voor jouw! Je komt ogen en oren te kort..daar komen pas mensen!!! nee je honden mogen niet mee, konijnen hé (en boswachters) lof joe!

  11. Heel fijn verhaal, Anne.
    Zou ik het mogen plaatsen op de website van mijn broer Michel, bij zijn Steensoep-project?
    (http://www.kleinstesoepfabriek.nl/steensoep.php?lg=1)

  12. hallo walter, ja hoor prima mooi doen. Steensoep..met extra stukjes soepkanon! fijn, anne

  13. soepketel ontmoet steensoep, dank!

Geef een reactie

