nachtkokkin.nl

Zaterdag 14 juli 2007 las ik in NRC zomer krant het artikel:
”De nachtkokkin in huis” van Margriet Oostveen.

Margriet Oostveen schrijft over Mary Burke en Christina Burke. Nachtkokkinnen in California. Ze werken bij gezinnen thuis. In één nacht koken ze voor de hele week. Ze schrijft: …”Het is nog vroeg. Rondom ons snellen mijn geslaagde buurtgenoten naar de metro, naar de advocatenkantoren, de lobbyfirma’s, de denktanks. Mag ik gaan zitten? Dat mag. De dochter wijst meteen op de koffers: ”Onze pannen. En de kruiden.” Ze hebben al gewerkt, vult de moeder vlug aan. Mary Burke, achtenzestig jaar en Christina Burke, eenenveertig. Nachtkokkinnen. Ze werken bij gezinnen thuis, leggen ze uit. In één nacht koken ze er voor de hele week.”
”Tegen vijven zijn ze klaar. Ze hangen nog een uurtje rond. Zetten alles in de vriezer, schrijven wat briefjes met aanwijzingen voor het opwarmen. En dan gaan ze stilletjes naar buiten.”

Die nacht kon ik niet slapen. Het artikel van Margriet spookte door mijn hoofd. Haar schrijven. Het interview met Mary en Christina. Die nacht, vanuit de krant glimlachten drie vrouwen naar me. Vier vrouwen. Want ik was er zelf ook bij. ”Christina en Mary beginnen pas te koken als een gezin slaapt en gaan dan stilletjes naar buiten.” En gaan dan stilletjes naar buiten. En gaan dan stilletjes naar buiten? Dat ben ik, dat zijn wij! We koken graag ’s nachts en als je dan
’s ochtends vroeg thuis komt dan zegt vrouwlief ‘Ohh wat ruikt het hier lekker’ en dan zegt manlief ‘Ja dat is de nachtkokkin!’ Over samen-delen gesproken. ”Christina en Mary vragen samen 250 dollar voor één nacht koken, dan krijg je zes maaltijden voor vier personen, plus de zoetigheid voor tussendoor.”
Ze vertellen me alles wat ik weten wil. ”We werken niet alleen voor de rijken. Ik heb vrouwen in mijn eigen straat geleerd hoe je moet koken. En nu koken zij ook voor anderen. Is het hún baan.”

Midden in die nacht begon mijn hart als een razende te kloppen zodat ik ”nachtkokkin” als domeinnaam registreerde. Die koffers! Die koffers doen me denken aan dat ik ‘Minetti’ vandaag zou spelen. Ik had een afspraak. Heb het niet gedaan. Bibliotheektheater Rotterdam 2007. Ik wou de soep, gefeliciteerd, volgend jaar ga ik ‘Minetti’ spelen. Klaar. Mooi. Kom je dan ook? Tekst: Minetti/Thomas Bernard.

” naar Dinkelsbühl
als u weet
waar dat is mevrouw
en heb me verstopt
groente gepoot
zuurkool ingemaakt
uienstrengen gevlochten
Lear heeft zich verstopt”

Lees het interview van Margriet Oostveen en Christina en Mary Burke hier (pdf)

Een Reactie op “nachtkokkin.nl

  1. nachtkokkin. wow. geweldig!

Geef een reactie

