Kerst 2007

We zijn net verhuist.
Ons trappenhuis bevat tien deuren.
Aan drie deuren hangt een kerstkrans.
Zullen we ook een kerstkrans nemen? Vroeg ik drie weken geleden.
Lachen, ik meende het. ‘Doe je het voor jezelf of voor de buren?’
Voor de buren..dus er kwam geen kerstkrans aan de deur.

Hoe lang is het geleden dat ik kerst gevierd heb? Ik weet het niet.
Vroeger met kerst maakte mijn moeder garnalen cocktails met veel sla in haar prachtige glazen en mijn vader bakte witte bolletjes waar je iemand een dag later de hersens mee kon in slaan. En ik herinner me de laatste jaren thuis vaak suddervlees en wijn. We zaten in de voorkamer beneden. Openhaard aan. In het trappenhuis waxinelichtjes in bruin groene glaasjes en hyacinten die op water er naast stonden te geuren.

Gadverdamme wat een saaie rot kerst was het dit jaar.

Geef een reactie

