Recessiesoep

Ik gooi een vette knuppel in het hoenderhok.
Ik kan mijn mond niet meer houden want ik verheug me zo op de beurskrach. Ohh nachtegaal ik hoor je trappelen! Hoe slechter het gaat hoe beter het wordt!
Het stemt me gelukkig dat er wereldwijd meer en meer ufo’s worden waargenomen en ik verheug me op de mensen die, over niet al te lange tijd, opstaan en wél de wereld -samen- op een hoger plan willen en kunnen brengen. Balkenende mag roepen wat hij wil, mijn oren staan stokstijf overeind en mijn neus kijkt de andere kant op. Soep van boerenkool en aardappelen.

Recept voor vier personen uit: ”In de Spaanse keuken” door Peter S. Feibleman, Time-Life kookboek uitgave 1969, Nederlandse vertaling: Dr. G. C Mohr-Horsman. Mijn dank.

250 gram verse boerenkool, wassen, stroop het groen van de stronk en snij dit zo klein mogelijk.

100 gram linguica of chorizo (of andere varkensworst met knoflook), doe de worst in een koekepannetje en prik er op een paar plaatsen in met de punt van een mes. Giet er zoveel water bij dat het geheel onder water staat en breng het op een groot vuur snel aan de kook, draai de vlam klein en laat het 15 minuten sudderen.

Kook ongeveer 400 gram aardappelen (geschild) in plakjes van 1/2 cm,
met 1,5 liter water (en twee eetlepels zout) in een ander pannetje gaar – tot je ze gemakkelijk tegen de zijkant van de pan fijn kan wrijven. Haal ze met een schuimspaan uit het vocht en prak ze met een vork tot een gladde puree.
Doe de puree terug in de pan met het kookvocht.

Roer er 8 eetlepels olijfolie en vers gemalen zwarte peper door en breng het snel aan de kook.

Voeg de boerenkool toe en laat alles (zonder deksel!) in 3 á 4 minuten door en door warm worden.

Eet met brood en muziek.

2 Reacties op “Recessiesoep

  1. goeie muziek bij een lekkere soep…
    ik gniffel met je mee

  2. wow jij ook, mooi!
    ik gniffel vandaag harder dan gisteren

Geef een reactie

